Csakúgy, mint az előző adásunkban itt tárgyalt Rick Rubin, Brendan O' Brien is tagja a kilencvenes évek és napjaink nagyformátumú rockproducereinek. Azonban Brendan kevésbé "hypolt"... a pletyka ill. "érdekes emberek" rovatokat sem miatta találták ki.
Mégis olyan zenekarok keresték/keresik a társaságát mint a Pear Jam, Rage Against the Machine, Korn, Incubus, Stone Temple Pilots, Bruce Springsteen,... Mivel ennél több karaktert illik áldozni bevezetésnek, még idekanyarítom, hogy Született 1962 Atlanta. Kedvenc papagája egy hegyi-lóri, amit Eddie Veddertől kapott, a Pearl Jam-mel való közös munka emlékére...Ezért a hírért meg nem vállalok felelősséget, mer' én találtam ki.
A hetvenes években még zenészi karrierről álmodott. Tagja volt a "Samurai Catfish"-nek amiről a vicces néven kívül az égvilágon semmit nem tudok. Később, már a nyolvanasokban, belép, az - enyhe túlzással - kultikusnak nevezett "Georgia Satellites"-ba (állítólag egyszer egyik kislemezük a toptízben landolt, a BonJovi mögött...). Ha a közös lemezkiadást mint zenész nem is éri meg, befutott producerként összegrundol nekik egy best of-ot (Let it Rock: The Best of Georgia Satellites-1992).Végül a zenészi álmokat sutba dobva producer lesz a lelkem (1988).
Brendan, ha nem is multiinstrumentalista, azért a visszatérő kuncsaftoknál hangszeres tudását is csatasorba állítja. Nemduma, de Bob Dylan-t Hammond orgonán (MTV unplugged), Bruce Springsteen-t pedig hurdy-gurdy-n (tekerőlant, nyenyere, nyekerő, szentlélekmuzsika, kolduslant, forgólant :-))) is kísérte (The Rising-2002). A Pearl Jam lemezein pedig - a közös jammelés örömeibe belefeledkezve - magának is biztosított hangsávot. Hangulathoz illően basszusgitár vagy zongora. És Neil Young is köszönhet neki - a producerkedés mellett - háttérvokált sőt gitárt is (Mirrorball-1995). Lehet hogy emberünk mégiscsak multiinstrumentalista ? A Rage Against the Mahine-nel való örömzenélésről nem szól a fáma...
A kilencvenes évek eleji "grunge" hullám,- nem csak a mi, de- az ő életében is mérfőldkő. A Pearl Jam-el négy lemezen keresztül egyengetik egymás karrierjét. És évekkel a szakítás után is ő kever újra "kettőt" a bestofon (Rearviewmirror-2004). Személyes kedvenc a "Vs" 93-ból. Szikárabb hangzást ad a zenekarnak, a gitárok nyersebbek, és a basszus is hangsúlyosabb. Én a mai napig becsinálok a "Rats" felvezetésétől, vagy a "Blood" hidegen csörömpölő zúzásától. Pedig borítékolható, hogy sokan taposták meg a favágóinget, az elmaradt Alive 2 miatt. "Akinek nem inge..." Viszont kaptunk helyette "Go"-t, "Animal"-t, és szám eleji beszámolásokat, ami szintén O' Brien-es trademark (vantúúszrííí !!!!).De nem megfeledkezni a jó kis számvégi gitárgerjesztésekről sem... (feedback).
Neki - is - köszönhetjük a Stone Temple Pilots debütjét is, amiből eddig nyolcmillió fogyott (The Core-1992). De a Rage Against the Machine második, majd harmadik lemeze is az "övé" (Evil Empire-1996, Battle of LA-1999). Amit nem kell sokat hallgatnod, hogy rájöjj, ezekről is lemaradtak a nyers grúvokat lekerekítendő háttérvokálok :-). És vele készül két, RickRubinnal közös lemez után, az Audioslave hattyúdala (Revelations-2006). Itt a felkérés okát, nem csak a tömörebb hangzás elérésében, hanem a gyorsabb munkamenetben sejtem. Talán Chris Cornell-nek már ekkor mehetnékje támadt...remélem a szerződés kötelezi őket még egy lemezre, mert egy "B-sides & Rarities"-re vevő vagyok.
Szintén a közelmúltban jegyez két albumot a még mindíg pofátlanul fiatal Incubus-szal (Crow left of the murder-2004, Light Grenades-2006). Jelzem, mindkettőt komálom és nekem igenis vannak Pearl Jam-es áthallásaim!
Persze az egész nagyon áttételes, "megkülönbenis", ez az én fülem !!
Hobbinak marad - mármint O' Brien-nek - a hangmérnöki fotel és a keverőpult. Olyan emblématikus lemezeken húzogatta a potmétert, mint Soundgarden: Superunknown vagy Red Hot Chili Peppers: BloodSugarSexMagic.