Hagyományos évösszegző listáink következnek, kezdjük ez alkalommal a 2010-es filmes termés legerősebb darabjainak lajstromba vételével.
Animal Kingdom (David Michód)
Valami lehet a levegőben a kenguruk földjén,ugyanis az ausztrál kortárs film mostanság két kézzel szórja ránk a kezdő menőket. Még fel sem ocsúdtunk John Hillcoat (Az ajánlat,Az út) feltűnéséből, már itt az újabb feltörekvő csillag.
Michód elemi erejű filmet készített egy borzongató családról, ahol a bűnözés iránti hajlam anyatejjel került a szervezetekbe. A külvárosi bandába vérségi ágon bekeveredő Josh csak egy kezdő dingó a sakálcsordában, úgy tűnik csak idő kérdése ,hogy felzabálják a kedves rokonok...De a veszély mindenkire leselkedik. A film lelkét az a félelem és rettegés adja ,mely ennek az állatkertnek az összes vadját átitatja, vérükbe nemzedéknyi bűn és deviancia sűrűsödött.
A gyilok igazi motivációja a belsőjüket rágó remegés, félelem a kótertől, a nyomukban loholó fineszes zsarutól (Guy Pearce), a tápláléklánc tetején vicsorgó rangidős bátyótól.
Lenyűgöző alakítások sora, a kitűnő Ben Mendelsohn (Pope) és Jacki Weaver (Janine nagyi) gonoszkodásaitól lépten-nyomon megfagy a levegő.
Csípőből kultmozi!
Itthon majd valamikor!
Black Swan / Fekete hattyú (Darren Aronofsky)
A modern balett világának kíméletlen díszletei közé helyezett hibátlan vonalvezetésű thriller, mely kézenfogva jár a direktor pankrátoros drámájával.
Elsőre merész vegyítésnek tűnhet, de az élvonalbéli balerínák szerepharca tényleg horror-téma.
Nem vitás, hogy Aronofsky zseniális szereposztó, Natalie Portman élete alakításával ezennel a legmagasabb polcra került, de az egész gárda remekel.
Pszichiátria tanulmánynak is beillő darab, melynek filmes technikája is szemet gyönyörködtető, ráadásul mindez Csajkovszkij lenyűgöző zenéjére.
A film utolsó jelenetében tökéletes a metamorfózis, ilyen szintű azonosulást ritkán látni a mozivásznon. Bravo, Ms. Portman!
Mestermű!
Itthon februárban!
Viharsziget / Shutter Island (Martin Scorsese)
Valahogy rá kéne venni a maestro-t, hogy többször nyúlkáljon a pszicho-thriller felé, hiszen ha Scorcese rettegtetni kívánja az adófizetőket, olyan velőtrázó dolgok születnek belőle mint a Viharsziget.
Az alapanyag hibátlan (Lehane könyve zseniális), a film pedig a torkánál ragadja meg a történet lényegét, az emberi psziché mindennél sötétebb rejtelmeit, mely a zord sziget legmocskosabb titkainál is elborzasztóbbak.
Leonardo Di Caprio eddigi legjobb alakítását csodás epizodisták dúcolják alá, minden együtt van az év legnívósabb szaratásához.
Kecskebűvölők / The Men Who Stare at Goats (Grant Heslov)
Ez a nagyszerű szatíra már a címével megvett, többszöri megtekintés után sem tudok mást mondani, mint anno : Az év vígjátéka! (kritika)
Ha/ver / Kick Ass (Matthew Vaughn)
A szánalmasra sikeredett magyar cím sem riaszthat el senkit eme briliáns akció-vígjáték megtekintésétől, a Kick Ass az év egyik kellemes meglepetése volt.
A zsánerfilmeket ügyesen elkerülő, saját ösvényét telitalppal taposó brit rendező, a teljes - émelyítő és minőségileg széles skálán mozgó - képregényfilm mezőnyt előzi be jobbról , meglehetősen szokatlan, ám örvendetes módon.
Fergeteges akciók, golyóálló tini hősök, lábcsapkodós poénkodás mely aztán kiszámíthatatlanul csap át kőkemény brutalitásba.
Kétarcú mozi, műfajteremtő húzásokkal.