HTML

Óriási Rádió

Gatyába rázva

Elhunyt Salinger

2010.01.29. 15:30 rolo tomasi

Szerdán elhunyt Jerome David Salinger, az amerikai irodalom egyik legnagyobb hatású írója ,a világirodalom talán legnagyszerűbb regényének,a Zabhegyezőnek szerzője.

 

Az író hosszú élete során csupán néhány regényt jelentett meg,ám hagyatéka megkerülhetetlen,hatása mai napig tetten érhető a szép- és a szórakoztató irodalomban egyaránt.Főművét talán a világ összes nyelvére lefordították ,az 1951-ben megjelent Zabhegyezőből évente 250.000 példány fogy napjainkig,hallhatatlan alkotás.

A fiatalok nyelvezetét behatóan ismerő ,a szlenget műveiben rendszeresen alkalmazó Salinger munkásságának fő mozgatórugója, a társadalmi értékrendszer erőteljes és cinikus bírálata volt.

A folyásiránnyal szembeúszó ,a hétköznapiság, a lelki uniformizálódás ellen küzdő , tépelődő tinédzserének karaktere és szellemisége mélyen beégette magát a milliós olvasótábor  szívébe. Holden őszinteség,humora,érzékenysége,erőteljes lélekformáló ereje egész nemzedékekre fejtette ki hatását.További alkotásai,a Franny és Zoey, A kilenc történet és a Magasabbra a tetőt ácsok hasonló szellemiségű munkák voltak,ám a szerző 1965-től nem jelentett meg több regényt.

Haláláig visszavonult életet élt Cornish városában,interjúkat,író-olvasó találkozókat nem vállalt,óriási népszerűsége ellenére visszautasította az ünnepelt szerző státuszt.Műveinek utóéletét vasszigorral felügyelte,a Zabhegyező megfilmesítésére több hollywoodi óriás pályázott,Salinger minden alkalommal - nagyon helyesen - keresztbe tett terveiknek.

Az író 91 éves volt, otthonában,természetes halállal távozott ,R.I.P.

 „– Elképzeltem, hogy egy benzinkútnál kapok állást, benzint és olajat töltök a kocsikba. Különben nem izgatott, milyen állást kapok. Csak ne ismerjenek, és én se ismerjek senkit. Elképzeltem mit csinálnék. Egyszerűen megjátszanám a süketnémát. Akkor nem kellene hülye, felesleges beszélgetéseket folytatni senkivel. Ha meg nekem akarnak valamit mondani, akkor felírják egy darab papírra és odaadják. Egy idő után ezt halálosan megunják, és akkor a hátralévő életemben már nem kell beszélgetni. Mindenki azt fogja hinni, hogy én egy szegény süketnéma alak vagyok, és békén hagynak. Engedik, hogy betöltsem a benzint és az olajat a hülye kocsijukba, adnak érte fizetést, meg minden, és én a pénzből építenék valahol egy kis kunyhót, és a hátralévő éveimet ott élném le. Az erdő szélén építeném fel, de nem benn az erdőben, mert szeretném, hogy állandóan dőljön rá a napsütés. Magam főznék meg mindent, és később, ha meg akarok nősülni, találnék egy gyönyörű lányt, aki szintén kuka, és összeházasodnánk. Eljönne és velem élne a kunyhóban, és ha valamit szeretne mondani, akkor felírná egy kis ficli papírra, mint a többiek. Ha gyerekünk lenne, akkor valahova elrejtenénk, vennénk egy csomó könyvet, és magunk tanítanánk meg írni és olvasni.”

 Zabhegyező

17 komment

Címkék: nyúz rolo

A bejegyzés trackback címe:

https://oriasi.blog.hu/api/trackback/id/tr444578791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mari 2010.01.29. 16:01:12

Nemrég olvastam a neten a levelét,amiben sokadik alkalommal is nemet mond a Zabhegyező megfilmesítésére.Eszméletlen stílusa van!

Ismeretlen_148361 2010.01.30. 08:47:03

Jó ez az összefoglalás! Nem sablonos... És örülök ennek az idézetnek, mert klassz és mert mindenhol kb ugyanazt a kettőt kering. Senki se veszi a fáradtságot, hogy leírjon egy újat vagy nem is tudnának, se leginkább azt érzem, hogy nem is érdekli őket igazán. Ami nem baj, csak unalmas.

n 2010.01.30. 14:09:05

én nagyon szeretem salingert, de nehogymár a zabhegyező legyen a világirodalom legnagyszerűbb regénye. persze oké, hogy ott van a "talán", meg minden szubjektív és egyébként is no offense, de vigyázni kell a súlyos jelzőkkel.

Ismeretlen_140848 2010.01.30. 16:31:07

Gimnazista voltam,amikor elolvastam a Zabhegyezőt és egyenesen mehetnékem lett ebből a világból(akkor még híre sem volt rendszerváltásnak).Határtalan szabadságvágy töltött meg, még ma is ebből(is) táplálkozom.

Ismeretlen_76970 2010.01.30. 20:20:44

Kiváló felvezetés a nagy kérdésre: mi a kedvenc könyved?

Ismeretlen_136365 2010.01.30. 20:39:07

Ha a Zabhegyező a világ legnagyszerűbb regénye, akkor soha ne olvassak többet!!! Ez egy kicsit erős jelző volt szerintem is! Szegény Salinger, sajnálom, de azért ezt ő is visszautasította volna, mert volt önkritikája!

Ismeretlen_87620 2010.01.30. 23:14:14

Szerintem meg a Harry Potter és a Twilight-sagák mellett a világirodalom legtúlértékeltebb alkotása. Pedig önszántamból olvastam, semmilyen nyomás nem nehezedett rám, de mégis szenvedtem a végignyüstölésével... Mondjuk ez az amerikai irodalom pre-hippi időszaka nekem úgy ahogy van, nem fekszik, a Kerouac-mániát sem értem.

Mari 2010.01.31. 09:23:37

Szerintem meg a magyar kötelező olvasmányok túlértékeltek.

Bubo 2010.01.31. 12:38:28

Én az Összesküvés elmélet után olvastam el. Ennyi pozitívuma volt a filmnek. Aztán megvettem az többi könyvét is. Nem volt csalódás egyik sem. Kötelezővé tenném a középiskolákban. Inkább Salinger: Zabhegyező, mint pl Hoffmann: Az arany virágcserép.

Mari 2010.01.31. 14:36:36

Így értettem én is.:) Nekem sem ő a kedvencem, de nem egy kategória a Twilight-tal.

rolo 2010.02.01. 09:35:44

20 évesen kapott el a Zabhegyező,nem mindegy ám mikor olvassa az ember.Nálam csontig beépült,ma is érzem hatásait.Harry Potter-t meg Twilight-ot nem olvastam de furcsa párhuzam.. Egyébként vannak a neten olyan nemzetközi fórumok,ahol 10 éve folyik a vita a mű jelentőségéről,mindig is megosztó darab volt.

hugi 2010.02.01. 15:53:54

én olvastam a harry pottert is(mindet) nagyon tetszett, a Zabhegyezőt is és a F és Z-t is azok is nagyon tetszettek, a Twilightosakat nem olvastam nem csípem a szerelmes vámpírokat, de sztem a legklasszisabb könyv a Mester és Margarita!

Ismeretlen_53952 2010.02.01. 17:18:21

Érik a "mi a kedvenced ?" poszt.

Pogi 2010.02.01. 21:04:42

Én a fentebb említett könyvek mindegyikét elolvastam, volt amit többször is (Mester és Margerita), nekem mindegyik tetszett a maga nemében. Számomra a legkedvencebb a Száz év magány, azóta minden Marquez könyvet megveszek, amit lefordítanak magyarra. A 2007-ben elhunyt Kurt Vonnegut is nagy kedvenc..

Mari 2010.02.02. 14:41:10

Csatlakozom, ezek mind jók.Nekem nincs is kedvenc könyvem, mert pl. egész más hangulatban olvasok el egy Stephen King-et, mint a Mester és Margaritát.Pont ezért nincs kedvenc filmem vagy zeném sem.

bubo 2010.02.03. 13:25:59

Egyetértek Marival, aktuális kedvenc van de végérvényes nálam sincs. Sokáig nem mertem bevallani senkinek, de elolvastam én is tvájlájot...amióta befejeztem nem tudok rájönni, hogy miért tetszett annyira és mért várom h végre neki ugorhassak a köv. részeknek.

Ismeretlen_53615 2010.02.12. 01:21:32

legalább 30 éve halott volt már, csak most vette észre.
süti beállítások módosítása