Még két hét van hátra ebből a sok szempontból cudar és válságokkal teli évből, ám 2009 lezárása jó alkalom egy kis nosztalgiázásra, itt az ideje, hogy - blogunk alaptémáihoz igazodva- megemlékezzünk az elmúlt 10 év zenei és filmes termésének egy-egy fontos és megkerülhetetlen alkotásáról, egyfajta "óriási" szemléletű összefoglalást adva az említett időszakról.
A több körben kupacba kapirgált filmeket nem a jól ismert rangsor szempontú szellemiségben tárom elétek, hanem pusztán olyan mozikat próbáltam felidézni melyek-amellett, hogy egyszerűen baromi jó filmek- hű és maradandó lenyomatai az elmúlt 10 év filmvilágbéli történéseinek.
2000
MEMENTO
r: Christopher Nolan
Úgy gondolom az nem vitás, hogy ez az évtized Christopher Nolan és testvére, Jonathan Nolan (állandó író) felemelkedésének és virágzásának időszaka volt. A bődületes kezdőrúgást a Memento jelentette, mely simán a filmtörténet egyik legjobb forgatókönyvéből "reverse" üzemmódban összefűzött mozija.
A rövid távú memória híján tetoválásokkal jegyzetelő Lenny magánnyomozásának története elsősorban bravúros szerkesztése, és egyedülálló történetvezetése miatt került vastagon szedve a noteszunkban, de a Memento ezen felül nemcsak zseniális stílusgyakorlat, hanem remek krimi és egyben komoly kalapemelés a film-noir műfajnak. Guy Pearce élete legjobb formáját hozta, Chris Nolan pedig szépen és nagy ívben körbepisilte a fennhatóságát, melyet aztán az évek során olyan darabokkal erősített meg mint a Prestige (Tökéletes trükk), vagy a Batman széria újradefiniálása.
Jeles évfolyamtársak: Korcs szerelmek, Majdnem híres, Billy Elliot, Ó testvér merre visz az utad?, Pop csajok satöbbi, Traffic
2001
A hálószobában (In the bedroom)
r:Todd Field
Todd Field rendkívül hatásos es sötét drámájában egy anya (Sissy Spacek) és egy apa (Tom Wilkinson) megpróbálja feldolgozni a feldolgozhatatlant. Ez a precíz lélektanulmány csendes, szerény, hétköznapi emberekről készült, akik a jólét és a viszonylagos harmónia állapotából egy szempillantás alatt a pokol legmélyebb bugyraiban találják magukat, egymást és önmagukat emésztik fel egy szörnyű tragédia árnyékában. Tom Wilkinson lélegzetelállító a szerepében, minden mozdulata elementáris, főleg neki köszönhető a film mély bevésődése.Manírok és sírógörcsök nélkül farigcsálja a néző lelkét,mélyen belül hat igazán.
A film címe egy mondáson alapszik, mely csapdába esett emberekre utal, akik a világ fürkésző tekintetétől elzárva egymás ellen fordulnak fájdalmukban, de a koncepciózus könnyzacskó repesztgetés helyett Todd Field őszinte és emberközeli drámát készített az eredetileg színpadra íródott darabból.
Jeles évfolyamtársak: Donnie Darko, Az ember aki ott se volt, Szexi szörny, Mulholland Drive, Tennenbaum, a háziátok
2002
Az utolsó éjjel (25th hour)
r: Spike Lee
Montgomery Brogan (Edward Norton) menő drogdíler utolsó szabadlábon töltött napjának történetét elbeszélő film Spike Lee egyik legjobb alkotása. Az utolsó éjjel egy rétegesen felöltöztetett, kutya kemény film a férfi barátságról, a bűnről és a felelősségvállalásról, mindez a 9/11 után lefagyott New York traumájának kellős közepén.
Az egész film egy kiábrándult tükörbenézés, a félresiklott társadalom személyes hangvételű bírálata egy fiatalember bukásának történetén keresztül.
Edward Norton lehengerlően dominál a vásznon, Barry Pepper, Philip Seymour Hoffman, Rosario Dawson, Brian Cox és Anna Paquin pedig tanári módon hozzák a simára csiszolt karaktereket .Ez a film tobzódik a jobbnal jobb alakításokban.
Spike Lee erőteljes rendezése egyszerre felrázó és elgondolkodtató, Monty utolsó éjszakája cunamiként ragadja magával szereplőit és persze minket is.
Jeles évfolyamtársak: Adaptáció, Isten városa, Schmidt élete, Frida, Az órák, Bourne-rejtély, 28 nappal később, Anyádat is