HTML

Óriási Rádió

Gatyába rázva

Recitallica | Metallica: Death Magnetic

2008.09.16. 11:50 toszi



“tallica”
ügyben még valamikor az And Justice For All idején, pontosabban a One
sűrű Super Chanel-es rotálásának idején vettem a fonalat, majd két évvel később, már sorkatonai minőségben a tök fölösleges és kimerítő “alakizás” után is képesek voltunk izomlázasra léggitározni magunkat az alapvetéseikre és az éppen aktuális “fekete”lemezre.

A véget nem érő turnézás okán, csak öt évvel később megjelent Load egy jelentős szubkultúrát hagyott bambán állva, nem utolsósorban a radikális fazonigazításnak köszönhetően. Nálam az alter ízű, középtempós rokkolás egyáltalán nem verte ki a biztosítékot. Sőt. Igaz hogy soha nem volt felvarrós farmerdzsekim, magasszárú Pumáról meg anyám nem volt hajlandó vitát nyitni.  

Szóval 1996: Load. Azóta egyetlen új dalokat tartalmazó lemezt bírtak tető alá hozni. Azaz Reload is volt, de az  ugyebár a resztli, A dupla Damage inc. régi és új feldolgozásai rendben voltak, viszont az addígra megalomán rokkerek hollywoodi belépőjében (S n’M)  a védjegyszerű bevonulás és a cinetrip vetítés volt a legizgalmasabb. A - mint utólag, a Some Kind of Monster dokumentumfilmből kiderült – szinte kizárólag terápiás célokat szolgáló St. Anger varrás mentén repedt a felesleges izmozástól, ráadásul - koncepció ide vagy oda – baromi nyersen is  is szólt. A gyakorlatban még ez sem lehetett akadálya annak, hogy  renszeresen megzavarjuk vele a közvetlen szomszéd nyugalmát. Mi sűrű elnézéskéréssel,  a Metallica pedig maratoni hosszúságú nosztalgiakoncertekkel és az összképen jelentősen javító, kígyómozgású indiánal  rehabilitálta magát.


A 2006-ra igért új lemez folyamatos csúsztatása pedig gyanúsan arra utalt hogy a rockzene nem csak Axl Rose, hanem a  Metallica szerint is inkább agysebészet de minimum elméleti fizika, mintsem néhány ihletett riff, sok dob, zsigeri szövegek és pár jól elhelyezett mikrofon kérdése. Mindenesetre a producerek Mr. Wolfját, Rick Rubint sikerült megnyerni az ügynek, ami ha másra nem is de az atom megszólalásra garancia, Mer’ ugye a Slayer is csak az ő hangszedőiben bízik.
Aztán idén tavaszra beindult a reklám gépezet. Először egy külön az ügynek szentelt honlapon lehett bekukkantani a lemezkészítés különböző folyamataiba, plusz fotók, ajánlók, letölthető koncertek, stb… Szóval tibicsoki, napszemüveg, majd iskolakezdésre megérkezett az első single .
A Metallicát a kezdetek kezdetén, önálló lemez hijján még mint a világ egyik legjobb cover band-jét üdvözölte a  bennfentes sajtó.  A fene gondoltam volna hogy  jó huszonhét évvel késöbb ismét érvényes lehet  a cimke. Ezúttal azonban  a saját fészerről rúgták le a lakatot. A The Day That Never Comes nem több mint egy – helyenként persze kellemes nosztalgiázásra is okot adható  - teljesen nyílvánvaló önbetörés. Egy marketingfogás,  egy diabetikus One.
Szerencsére a teljes Death Magnetic-ben azért ennél  azért jóval több a kalória. A zenekari nyilatkozatok (fogadkozások?)  “Justice” és a “Black Album” közé lőtték be az új anyagot. Ezt aláírom, mert valóban nagyjából a - szigorúan Load előtti - Metallica esszenciáját kapjuk 75 percben. Ami persze nem csak elsőre tűnik kíméletlenül hosszúnak és a 7-8 perces számok némelyikére természetes hogy hat a nehézségi erő. A szívdobogásal kezdődő That Was Just Your Life egy kellemes löket, viszont kb. két percel hosszabb az ideálisnál. A Trujillo baljós pengetésével induló The End of the Line vaskos grúvja is rendben, bár sem ebben sem a Nightmare Longban nem érzem a  nyolc percnyi potenciált. A Cyanide egy igazi instant sláger, aminek recsegős riffelgetése  a Szabó László féle Kékfény főcímzenéjeként is remekül megállná a helyét.
Az Unforgiven III már címében is  szemöldökráncolásra adhat okot, hátmég a zongorás/vonós/trombitás kezdés. Utóbbi nyilvánvalóan James Heitfield spagetti-western és Morricone függőségére utal. Nálam működik,  de én a Low Man’s Lyric tekerőlantjában is  éreztem némi potenciált. Az utolsó három szám már első jattra igazi telitalálat. A viharos The judas Kiss szaggatott kezdésében szintén van valami zsigeri főcímzenés. Reflektor-magazinos...
Az  instrumentális Suicide n’ Redemption-ben a kilenc perc(!) ellenére  szinte végig kitart a dög,  meg végre ez a Lars Ulrich nevű kisbíró sem csak állkapocs-csattogtatásban utazik. A kvázi konceptlemezt záró My Apocalypse pedig egy remek, edzés utáni átmozgató trash, a “Battery” feliratú ládából.
 

6 komment

Címkék: zene kritika lemez korong zsenya

A bejegyzés trackback címe:

https://oriasi.blog.hu/api/trackback/id/tr24578445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lobo 2008.09.16. 20:51:30

respekt a bácsiknak, meg minden, nem hallgattam még, tehát véleményt sem mondhatok, de a borító az szerintem nagyon gáz. Nem én jöttem rá, valahol olvastam, de tényleg ugyanarra emlékeztet, mint a Renault embléma...

Ismeretlen_53952 2008.09.16. 23:10:53

lobo, hallgasd meg...ott van jobbra fent.

Mari 2008.09.17. 06:02:56

Nehéz elfogulatlannak lenni,nekem ők a nagy kedvenc a Master of Puppets óta.Még a Black Album utáni maszatolásban is találtam némi kis örömöt :) De majd jó sokszor meghallgatom és eldöntöm, szeretem-e ezt az albumot, vagy csak kipipálva, mert Metallica. Gondolom a St.Anger után nem könnyű újítani, az nagyon friss és üde kis lemez volt.

lobo 2008.09.17. 11:35:52

nem akartam én élből fikázni őket, toszi! éppen mondtam a szigeten rolónak, hogy láttam őket az mtv2-n a rock am ring fesztiválon és iszonyú sziklák voltak, még a szokásosnál is sokkal jobban. nagyon fasza volt. csak a borító nem tetszik, szerintem gagyisztán. de már kezdem is hallgatni...

Ismeretlen_53615 2008.09.18. 10:11:30

egyik szemem sír, a másik üveg. egyrészt csináltak egy jó, hallgatható lemezt, ami szépen szól, nem mások munkásságából merít, és rendes megírt számok vannak rajta. másrészt, ha gonosz és cinikus lennék, akkor elintézném annyival, hogy "vissza a jövőbe" módon megírták saját kis "ride the master of justice" c. korongukat. harmadrészt a metallicával most ismerkedő,vagy a bandát az utóbbi tíz évben megismerő/szerető rajongótábor is megkapta a maga "igazi" metallicáját az utóbbi majd 20 év után. érett? érett (mégha helyenként túlérett is). szerethető? szerethető (mégha saját zenéjükből néhol komplett részeket emeltek is át). 45 évesen (és később) nagy eséllyel úgysem fognak már olyan friss/újító zenét írni, mint amilyen annak idején a master volt. (valószínű nem is lehet/tudnak, hiszen a justice is már a végletekig vitt és kibontott master-világ volt, a fekete lemez az akkori (még igen kicsiny körben ismert) southern és stoner zenék nyúlása (bocsánat: metallica-izálása) volt, a loaddal bekövetkező lemezekről pedig inkább ne beszéljünk) egy szó, mint száz: inkább ezt, és a régieket veszem elő, ha metallicát akarok hallgatni, mint az előző négy sorlemezt.

olivér 2008.09.18. 19:35:31

A Kill 'em all, az valami.
süti beállítások módosítása