
Vérző olaj-There will be blood
Az amerikai politikai vezetés már többször bizonyította, hogy könnyedén ránt henteskést az üzemanyag árak szinten tartása miatt és a texasi olajmágnások banderiális célokra is igénybe vehetik a nemzeti haderőt, ha épp üzletileg úgy látják jónak. A mamutvállalatokat egyesítő háborús gépezetnek is volt kisszobája,de gyermeki ártatlansága soha. Nincs mit ezen szépíteni,"business, is business"!
P.T. Anderson rendező egy szörnyember életútján keresztül kalauzol el minket abba a korba amikor az olajkitermelők még nem számítottak csúcsragadozónak, de felemelkedésük már elkezdődött és megjelenésük megalapozta az úgynevezett világhatalmi berendezkedést.
Meglepő témaválasztás a Boogie Nights és a Magnolia után lovaggá ütött rendezőtől, aki humánus sorspuzzle filmjeivel több mint ambiciózus pályakezdést produkált.
Daniel Plainview (Daniel Day Lewis) egy zseniálisan elnyújtott,zaklatott hangulatú nyitójelenetben már a film elején bizonyítja,hogy ha kell körömmel kaparja ki a fekete gyémántot és elszántsága későbbiekben sem lankad. Sőt! Növekvő étvággyal teszi rá kezét a még szűz területekre és hamarosan a fogadott fiával indított gmk-ból komoly olajvállalat formálódik.
Egy füles nyomán jutnak el a Sunday farmra ahol olajtenger bugyog a szikes talaj alatt és a helyi gyülekezet ifjú prédikátorának "önzetlen" segítsége mellett elindul a kitermelés. Eli Sunday lelkészben (Paul Dano) a vallási meggyőződés mellett jól megfér az üzleti érzék is. Plainview kisemmiző politikája lassan akadályokba ütközik, kettejük konfliktusa a film alapmotívuma is egyben.

A dolgozat szemrebbenés nélkül helyezi egy bugyorba az embertelenül kapitalista üzleti morált és a vallási fanatizmust. Az embergyűlölő Plainview mindent elsöprő törtetéssel használ ki mindenkit, féktelen önzőségében saját fiát is parkoló pályára helyezi amint az hasznavehetetlennek bizonyul. Végső tervének őrületes logikája szerint annyi pénzt akar keresni, hogy elvonulhasson minden emberi lénytől. Belsejét szinte szétveti a megvetés, az irigység és a kapzsiság.
A bestiális céltudatossággal működő olajember cseppet sem vicces karikatúráját Daniel Day Lewis elementáris alakítása teszi tökéletessé, Plainview csontos, szikár lénye uralja a vásznat, átható bűze végig érezhető. Az ellenpólusként felvezetett nyájterelő igehirdető figurája sokkal árnyaltabb és összetetebb karakter. Eli mindent a gyülekezet érdekében tesz és látszólag képes is megbocsátani a mélységesen romlott Plainview-nak. Paul Dano méltó partnere a színészkirálynak, földönkívüli kisugárzása hasznára válik a szerep megformálásakor. Kettejük "párharca" lehengerlően szuggesztív jelenetek sorát vonultatja fel egészen a végső motivációkat leleplező, kuglipályás záró felvonásig.
Trailer
P.T. Anderson nagyon érti a dolgát, főhőseit biztos ecsetvonásokkal festett hátterek előtt mozgatja,a film tablószerű képi világa és zaklatott, felkavaró hangulata egészen egyedülálló, műfajilag szinte független alkotássá formálja a filmet.
A film zenéje hajmeresztő hanghatásokkal spékeli meg az amúgy is nyomasztóan sötét hangulatot,néhol úgy is tűnhet hogy teljesen elválik a konkrét történésektől, elviselhetetlen feszültséget és pesszimizmust kölcsönözve a filmnek.
A kapitalizálódott tőkés társadalom alappilléreivel kötekedő alkotás egy páratlan karriertörténeten keresztül mutatja be a monopol gazdaságpolitikára és az álszent vallási meggyőződésre felépített rendszer első evolúciós lépéseit, simára koptatott klisék alkalmazása nélkül.
A mozi jelrendszere rendkívül sokrétű, a Magnoliában is felbukkanó bibliai utalásoktól a westernfilmes kelléktárig mindent bevet a rendező. Nehezen emészthető mestermunka ez a javából, direkt szembeköpéseket hanyagoló, lassan gördülő, analizáló hangvételű alkotás.
Könnyfakasztó zsenialitással megmunkált, részleteiben is csillámló, öntörvényű darab melynek értékeit szobrocskákban mérni lehetetlen.
Kapcsolódó linkek: