Wu Tang Clan- 8 Diagrams
RZA (Robert Diggs), GZA the genius (Gary Grice), Ol'Dirty Bastards (Russel Jones), Method Man (Clifford Smith) Raekwon the Chef ( Corey Woods) , Ghostface Killah (Dennis Coles), U-God (Lamont Hawkins), Inspectah Deck (Jason Hunter) és Masta Killa (Elgin Turner). Ez a kilenc staten island-i (NY) fiatalember alkotta a Wu Tang Clan eredeti kezdősorát és akkoriban ha a fiúkák csúcsformában kirohantak a színpadra a legfanyalgóbb kritikusok is letolt gatyával ugráltak a nézőtéren. A 90-es évek elején alakult hip-hop manufaktúra olyan halhatatlan albumokkal tette hozzá a magáét az east-coast stílus evolúciójához, mint a 1993-as Enter the Wu Tang (36 Chambers) vagy éppen a 2000-ben keltezett, elmés című The W.
RZA vezérigazgató gyámkodása alatt a tagok -a Wu Tang projecttel párhuzamosan futó- szólókarrierjei is fajsúlyos művekkel gazdagították a hip-hop egyetemes történetét. A maguk uraiként stílust, divatmárkát, készpénzre váltható ars- poeticát építettek, mely erős várként állt az ezredforduló kezdetéig. Ahogy aztán lenni szokott előjöttek a művészi ellentétek, valamint a gyakori fegyházban illetve elvonón töltött kényszerpihenők. Végül aztán egy haláleset (Ol'Dirty Bastard) is sújtotta a családot, de az ekkor már szilárd talpakon álló ikonok szövetsége lazább kötelékké alakult így nem fogtak fegyvert egymásra a spanok minden egyes csapatépítő meeting alkalmával. Mindenkinek megvoltak a saját vállalkozásai melyek azóta is iránymutatóan képviselik a koszosabb hangzású keleti parti műfajt.
RZA amellett, hogy szofisztikált vezérként próbálta összetartani a szálakat, filmzenéket írt (Jarmusch), színészkedett (legutóbb pl. az American Gangster-ben keménykedik) és remek szólóalbumokat dobált össze. Időközben Ghostface és Method Man pályája is meredeken felfelé ívelt, lemezeladásaik lekörözték az „alma mater" formációét.
Az 8 Diagrams régen bejelentett és áhítozva várt lemez, melynek készültét nyilatkozatháborúk kísérték, de végül is a megugrott egójú tagok RZA kezei alatt újra összecsiszolódtak s pár új arc közreműködésével 2007 december 11.-én meg is jelent az album. A címadásnál -az eredeti tagokra utalás mellett - ismét közrejátszott a harcművészeti ihletettség az „Eight Diagram Pole Fighter" kung-fu film kapcsán.
Egy 15 éve üzemelő rapformáció friss munkájának véleményezésekor nem árt figyelembe venni, hogy a műfaji változások egyértelműen tetten érhetők egy 92-es old-school hip-hop és a napjainkban divatos r'n'b vokálokkal megsrófolt „MTV Base" kompatibilis szerzemény összehasonlításakor.
RZA emígyen kommentezte a visszatérést:
Így van ez a 8 Diagrams esetében is, melynél mégis különösen ötvöződik a Wu Tang félreismerhetetlen és zseniális atmoszférája és a kornak megfelelő „koktélrap" lötyögése. Természetesen az alapok kiválasztását a lemez megkérdőjelezhetetlen ura RZA vezérelte és ezen a téren nincs is probléma. A lemez első felében megfelelő morcossággal lüktetnek a füstős bőgő minták, a „Take it Back" és a „Get Them Out Ya Way Pay" kellemesen bólogtató tételek, az első 'single-track", a „The Heart Gently Weeps" Beatles átdolgozás Dhany Harrison-nal, Erykah Baduh-val és John Frusciante-val különleges élményt nyújt. akárcsak a „Sunlight" melyből fényesen sugárzik RZA szellemisége, a „Windmill" pedig elsőre megkapó kellemes gityós samplerével. Egyáltalán nem rossz visszatérő album, a dalok fele minőségi munka és többszöri hallgatás után feltehetőleg a másik fele is megadja magát, bár úgy érzem nekem túl sok a "béjbibéjbi"-ző vokálozgatás, főleg a lemez második felében (Stick Me for Reaches elviselhetetlen). Csak mellékesen jegyezném meg, hogy a C akciófilmek plakátjait idéző borító pocsékra sikeredett. (kép legfelül)
A lemez beharangozója, még 2007-ből
A Wu Tang már soha nem lesz jobb mint a tagok szóló eresztései, de az 8 Diagrams így is megugorja a várható szintet még akkor is ha itt-ott azért nyugodtan lehet léptetni compact disc-et.
A WTC tábora a mai napig olyan nagy és szerteágazó, hogy a kollektív megfelelés szinte lehetetlen. Vannak akik az első 3 albumra esküsznek, de akadnak bőven akik a 2001-es Iron Flag-et is alapműnek tartják. Életművükről marha nehéz egzakt véleményezést alkotni. A hip-hop világ rengeteg területén érezhető közvetlen vagy közvetett hatásuk, egyfajta érinthetetlen apostolokká váltak az évek során. Szobrukat egyenlőre nem kell ledönteni.
Kapcsolódó linkek:
Hivatalos honlap millió infóval
******