Az világos, hogy egy film készülhet irodalmi nyersanyagból (regény, novella, cikk) azaz adaptált forgatókönyv útmutatásainak megfelelően vagy szerzői gyártásban-rendezésben mozira írt -és nem átírt - forrásból.
Minden alkalommal különös figyelem kíséri a könyvként elhíresült történetek filmes bemutatóját, a "könyv jobb volt" téma állandó jellegű és gyakran meddő vitákat szül egy-egy kiemelt project esetében. Egy adott mű kapcsán nyilván lehetetlen a két alkotási forma összevetése objektív síkon, így inkább arról lehet szó, hogy egy remek könyvből készülhet ratyi film és ritkábban ugyan, de gyenge írásos mű is átfordulhat pazar moziba.
Az alábbiakban három, a közeljövőben bemutatásra kerülő mozit pécéztem ki, melyek esetében az alkotók igen erős irodalmi alkotásokat mozgósítottak a celluloidra.
Shutter Island
A korábbi DeNiro románc mintájára tovább gyümölcsözik a Scorcese-Di Caprio szerelem. A mester legújabb filmjével Dennis Lehane (Titokzatos folyó, Hideg nyomon) Vihar-sziget című regényét dolgozta vászonra, Leo-n túl Ben Kingsley, Mark Ruffalo és Emily Mortimer közreműködésével. Az 50-es években játszódó nyomozós história egy atombiztos diliházból történt szökés vizsgálódásával indul és szép lassan vált át izmos kis pszicho-thrillerbe, első látásra biztató eredménnyel.
Kenjed Marty!
A regény már itthon is kapható. bookline.hu
Cormack McCarthy (Nem vénnek való vidék) éjsötét poszt-apokaliptikus regényéből John Hillcoat (The Proposition) direktor vizionált reménytelenséggel, könnyekkel, mocsokkal, kannibálokkal, hullahegyekkel kikövezett országúti mozit. Az azbeszt keménységű alapanyag állítólag kerüli a klisé-mágnes műfaj kikoptatott csakráit, egy apa és egy fiú vándorlását mutatja be az emberiség botorságaitól málladozó, rémálomszerű világban. Viggo Mortensen, Charlize Theron, Guy Pearce és Robert Duvall állt csatasorba a produkció kedvéért és a tologatott bemutató ellenére az előjelek igen pozitívak. Se Nap, se Hold, se növények, se állatok csak küzdelem a túlélésért és egy pisztoly, két golyóval a végszükség esetére.
Nekünk való mozi, itthon majd télen.
Maurice Sendak bearanyozott ifjúsági regényének filmre adaptálásához "zsenit a zsenihez" alapon Spike Jonze-t szerződtették, akit már tömjéneztem korábban épp eleget. A stúdió ugyan nyírbálta a Jonze-féle látomást, de a végeredmény így is egyedülállóan emlékezetes gyerekfilmnek tűnik, világbajnok szinkronhangokkal (James Gandolfini, Paul Dano, Forest Whitaker).
Az ifjú főhős (Max Record) egy kisebb szülői vita után saját képzeletének világába menekül, ahol cuki is kevésbé cuki szörnyikék közé csöppenve kalandozik zseniális trükkök és díszletek között. A nemzeti kincsként dédelgetett regény ezúttal méltó kezekbe került, kötelező darab kicsiknek és óriásiaknak is.
Bemutató októberben, reméljük nálunk is.
A végére rettyintettem egy listát a legjobb könyv alapú adaptációkból ami momentán beugrik.
Lehet csatlakozni!
- Danny Boyle-Trainspotting
- David Fincher-Harcosok klubja
- Frank Darabont-A remény rabjai
- Ridley Scott-Szárnyas fejvadász
- Mihályfy Sándor-Indul a bakterház
- Milos Forman-Száll a kakukk fészkére
- Steven Spielberg-A cápa
- Anthony Minghella-A tehetséges Mr.Ripley
- Sidney Lumet-Gyilkosság az Orient Expresszen
- Peter Jackson-A gyűrűk ura
- Fábri Zoltán-Az ötödik pecsét
- Ang Lee-Értelem és érzelem
- Terry Gilliam-Félelem és reszketés Las Vegasban
- Fred Zinnemann-A sakál napja
- Stanley Kubrick-Ragyogás
- Tarkovszkij-Stalker
- Martin Scorcese-Nagymenők
- Francis Ford Coppola-Apokalipszis most
- Michael Radford-1984
- Julian Scnabel-Szkafander és pillangó
- Cormack McCarthy-Nem vénnek való vidék