HTML

Óriási Rádió

Gatyába rázva

Ha tél akkor KOCSONYA! Szereted?

2009.01.15. 21:15 toszi

Talán ez már így marad örökre. Már hogy itt az Óriási oldalain soha nem kerül majd terítékre a párolt zöldségekkel körített, finoman grillezett tengeri hal, vagy a könnyen fűszerezett pulykamell filé gyümölcságyon tálalt változata. No nem mintha nem komálnánk ezeket a finomságokat, de ha strand, akkor muszáj a lángosról értekezni, ha piac akkor kihagyhatatlan a sült kolbász, ha pedig nyakunkon vannak a mínuszok, hóval, jégpáncéllal, akkor kihagyhatatlan az átlátszó rezgések tányérban formált koronázatlan királya a KOCSONYA.


szép ugye?
(képforrás: http://chezchristine.blog.hu
)

Próbálok kutatni emlékeimben, hogy mikorra eshetett az első találkozás... de csak odáig jutottam, hogy ülünk a konyhában, nagymamámnál és ropogós kenyér sarkának (felénk ezt "serclinek" hívják) kíséretében töltöm magamba a "levet", túrom félre jó apámnak a bőrös részeket, hogy cserébe járjon a gondosan porciózott színhúsból kicsit több, nekem, az akkor még óvodás korúnak.
Azóta eltelt sok-sok év és a lelkesedés lankadatlan. Igaz nagymama sajnos már nincs közöttünk, de mindig akadt helyette más és más, arról nem is beszélve, hogy idén először, beszereztük a hozzávalókat, hogy hétvégén átessünk a tűzkeresztségen és megfőzzük életünk első kocsonyáját.

Hogy mit vettünk?

2 kiló kocsonyahúst (amolyan kezdő készlet: fül, farok, köröm, fejrészek és természetesen bőrös darabok)
majdnem 1 kiló csülköt füstölve, meg némi sertés combot,
leves zöldségeket,
vöröshagymát no és persze
egészborsot valamint fokhagymát

Jöhet a főzés (sóval vigyázni, mert a füstölt csülök sós), habtalanítás, szükség esetén a vízpótlás...szűrés, majd a tálalás. Ez utóbbi a legjobb az egészben. Kicsit ebből, kicsit abból. Gyerekenek minimál fül, maximum husi. Nekem előre megfőzött, karikázott tojás is kerül majd bele.
Rá a még folyékony lé, mely ha ügyesek leszünk mire kihül meg is dermed. Ízlés szerint hinteni/vagy nem hinteni piros őrölt paprikával majd ha végképp megdermedt, irány ki a hidegbe, vigyázva, hogy meg ne fagyjon.


Ha délelőtt sikerül elkezdeni, vacsorára fogyasztható is.


Te? Szereted? Hogy csinálod?

14 komment

Címkék: kocsonya toszi silo

A bejegyzés trackback címe:

https://oriasi.blog.hu/api/trackback/id/tr794578499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_84137 2009.01.17. 05:19:31

Imádom a kocsonyát, igaz a húst nem nagyon szoktam megenni belőle, max. a szálkásat. Az egyik legjobb téli reggeli (ebéd, vacsora) héjában sült krumplival, tetején lehelletnyi házi pirospaprikával. Miután megfőtt és leszűrtük, külön rituálé a fazékban maradt zöldségek elfogyasztása. Ilyenkor ezerrel tolom magamba a sok répát és az omlós fokhagymát, a kocsonyalében főtt krumpli pedig egyszerűen mennyei.

Ismeretlen_53615 2009.01.17. 12:15:35

ki nem állhatom (mondhatjuk úgy is: utálom). ha már zselé, akkor húsleveszselé helyett a gyümölcstorta tetején lévő. szerintem.

Ismeretlen_19110 2009.01.17. 14:25:22

A kocsonya nagy jóság az életben. Én egy csöppnyi tormával, puha kenyérrel eszem. Most kedvet is kaptam hozzá.

Mari 2009.01.17. 15:58:55

Nálunk 2.féle készül. Anyósóm füszeresebben, pirosan csinálja, anyukám fehéren és a rokoni disznóvágás utáni friss husiból. Mindkettő naggyon jó. A fülekkel-farkakkal nem barátkoztam meg öregségemre sem, ezért színhús van benne jócskán. Ja és ciromot locsolunk rá. Az új évben már kétszer is volt benne részünk .:)

Ismeretlen_45491 2009.01.17. 17:52:35

szerintem kevés undorítóbb dolog van...

Ismeretlen_6782 2009.01.17. 19:03:06

Jajj, megéheztem... :) Nagyon-nagyon szeretem, nálunk a karácsonyi időszakban szokott lenni, úgyhogy nem kenyérrel, hanem mákos beiglivel szoktam enni... és lilahagymával. Ez mondjuk lehet, hogy kicsit durván hangzik, de nyamm! És persze kenyérrel is jó, meg mindenhogy - viszont van, aki nagyon "sápadtra" csinálja, annál jobb szeretem a "pirosat", paprikásat.

Ismeretlen_76970 2009.01.17. 20:21:43

Hát ez ilyen. 50 %. Szerintem az egyetlen étel, amit meg sem fogok soha sem kóstolni, annyira rendszeridegen (vö. a leves meleg. Nem meleg is lehet, hanem az).

Ismeretlen_84052 2009.01.17. 21:08:00

Jaj megéheztem én is. Pedig 1 hete ettem meg amit édesanyám készített. (Jómagam még nem mertem készíteni) Ő tudja, hogy imádom a porcos dolgokat (a színhúst ebben az esetben nem igazán), így kaptam egy hatalmas fület. És hogy pazzo is jól járjon a doboz másik felébe pedig ő a színhúst. Mi csupaszon esszük, a répák melegen kerülnek terítékre. A legjobb hozzá pirospaprika (citrom nálam kizárva) és friss ropogós igazi fehér kenyér. Egy időben nem szerettem, a hideg rázott, remegtem, mint a kocsonya (juj ez nagyon közhely), de lehet, hogy a felborult hormonjaim miatt most megint nagy kedvenc lett.

Ismeretlen_91703 2009.01.17. 21:54:09

Imádom:D Mondjuk a belevalók közül csak a csülökkel vagyok nagy haverságban de azzal simán eltudnám rontani a gyomromat:)

Ismeretlen_30290 2009.01.17. 22:57:47

Egy évben egyszer kötelező: http://ecet-es-olaj.freeblog.hu/archives/2007/02/09/Kocsonya/#comments

Ismeretlen_53952 2009.01.17. 23:07:47

És már a 3 és 5 éves utódok is rákaptak. Szeretik, na.

rosicky manó 2009.01.19. 14:49:04

Nálam egy polcon tartózkodik a disznósajttal és a pacallal: sohanapján! A rendszeridegen volt a legjobb kifejezés. :-) Broáf.

frankfurti 2009.03.08. 12:01:10

számomra a lényeg a fokhagyma, szóval kizárólag brutál sok fokhagymával benne és a tetején is...hmmmm de finom is az!!

Void Bunkoid 2009.05.02. 10:31:19

A legtöbb fintorgóval nem értek egyet, a kocsonya nagyon fini kaja. Mondjuk tény, hogy nyugati/amerikai "fúj-nem-eszem-meg-mert-kövééér-koleszterin-jaaaj" csak színhúst meg csak csirkemellet zabáló kultúra elterjedése egyre inkább a nyugdíjas korosztály kajáivá sorolja nemcsak a kocsonyát, de lassan már pl. a hagyományos pörkölteket is (a savanyúságról nem is beszélve, már csak salátákat hajlandók fogyasztani a fiatalabbak). A legfőbb érve a fintorgóknak, hogy mert hogy néz az ki, hogy egy fül meg farok kacsint rá a kajából...pedig legalább az illető tudja, hogy miből van a kaja. A modern agyonfeldolgozott, darált-vegyített-ízesített cuccokról nem lehet megmondani, hogy miből készültek. Többek között pontosan azért, mert az ilyen kaják készítői nem is akarják, hogy tudjuk, hogy mit is eszünk meg. Lásd párizsi :) abban is van bedarálva nemcsak fül meg farok, de szőr, meg földről összesepert kosz is rendesen... xD
süti beállítások módosítása