
Danny Boyle nagyon érti a szakmáját. A mai filmvilág egyik legváltozatosabb tölténytárával rendelkező direktora ismét zsánert váltott, s ez alkalommal a szerelmi dráma kategóriába ütötte bele az orrát. Csinált ő már generációs kultmozit (Trainspotting), sajátos szájízű hollywoodi szerelmetes komédiát (Life Less Ordinary) apokaliptikus, ám érzőszívű zombifilmet (28 nappal később) vagy éppenséggel műfaji szabályokat felrúgó sci-fi-t (Sunshine).
Van persze sok hasonló kalózlelkű filmrendező, de Boyle sokukkal ellentétben nem a biztoskezű iparosok közül való, hanem sokkal inkább kalandvágyó művész, egyedülálló aurájú filmográfiával.
A mutatvány ezúttal kivételesen jól sikerült, a brit filmes a minap felülhetett a trónra is és mellékesen ráagattak vagy 8 aranyszobrocskát.
A népszerű kvízjátékban szerencsét próbáló ifjú "gettókutya" története akár Benedek Elek tollából is eredezhetne, de a meseszerű elemekkel átitatott szociodráma valójában csak fedősztori, ez a film egy transzparens, mely a halhatatlan szerelem legyőzhetetlenségét hivatott bekarcolni a mozinézők harcedzett lelkébe.

A 18 éves Jamal (Dev Patel) és Latika (Freida Pinto) gyermekkori szerelmének háttere és egyben a film legjobb mellékszereplője Mumbai (Bombay), a 14 milliós metropolisz, az indiai vallások és társadalmi rétegek ütközéspontja, a fényűző paloták és a lemezekből összetákolt nyomorúságos viskók eklektikusságával tarkított ősi város.
A "Legyen Ön is Milliomos" indiai verzéjében szereplő teatöltögető srác egy lépésre áll élete sorsfordító csúcspontjától, amikor a rút és korrupt rendszer vasmarokkal próbálja földbe döngölni, és a sikerrel megválaszolt kérdések indoklásáért itt bizony nem 18 pont adható. Jamal, az adás szünetébe iktatott rendőrségi kínvallatás során kérdésről-kérdésre emelkedik felül hitvány vallatóin s fokozatosan kiviláglik, hogy végletekig elborzasztó, ugyanakkor szívfacsaróan csodálatos élettörténetének fordulópontjai szolgálnak alapul sorsa beteljesüléséhez.

Boyle friss, gördülékeny történetvezetése a Trainspotting klasszis tempóját idézik, az évek óta hibátlanul ügykezelő Anthony" Dod" Mantle fényképezése fájdalmasan szép, anélkül pásztázza a gettó sűrűjét, hogy a teccdrámák didaktikus katasztrófaturizmusát éreznénk felidéződni a vásznon.
Mumbai nyomornegyedeinek bemutatása hiteles és kendőzetlen, a nézőt kockáról-kockára szippantja be a vákuum és a légteret A.R.Rahman filmzenéje dúsítja minden pillanatban. A rendező bizonyítja, hogy makulátlan filmes technikája, kifogástalan ízlésvilága, bravúros színészvezetése mélyérzelmű matéria esetén is érvényesül és a mű "sűrűségéből" fakadóan a sztori kiszámíthatósága is csak múló zavarokat okoz szervezetünkben.
Jamal és testvére Salim életének, a főhős emlékeiben felvillanó epizódjai vadul zongoráznak érzelmeinken, az összes csakrapontunk kezelésben részesül, és a válogatott sorscsapásokat megélő koldus gyerkőcök napi küzdelmének elbeszélése még kacagtató humorbombákat is tartogat a publikumnak.
A szakavatott ecsetvonásokkal felmázolt szerelmi freskó naiv stílusa teljességgel helyénvaló, a nyomorúságos pöcegödrök mélyéből az egek felé törő, patyolat lelkületű szerelmeseken gáncsot vető sehonnai bitangoknak egyértelműen veszniük kell. Fabula ez a javából.

Szerencsémnek köszönhetően, úgy 10 évvel ezelőtt magam is megtapasztalhattam Bombay mikroklímáját és a Slumdog Millionaire az első perctől felkavarta indiai utazásom leülepedett emlékanyagát. A megcsonkított koldusok mindennapi tereptárgyai az éjjel is pulzáló utcáknak, a rajokban portyázó kisgyerekek borzongató látványa és a hely különleges energiái pedig garantáltan átrendezik a legkeményebb reakciósok belső világát is.
A megkapó szerelmi történeten túl a film elképesztő átérzéssel közvetíti azt az indiaiakra jellemző megingathatatlan lelki kódolást, mely szerint a ránk mért korbács-csapások közepette sem veszíthetjük el a személyes boldogságba vetett hitünket.
A Slumdog Millionaire azon ritka alkotások egyike melynek a filmtörténelembe való beágyazása már csak érzelmi indokokból is elkerülhetetlen, a bulvár-caritas korának igaz gyöngyszeme, melynek kigazolt kivonata akár saját csemetéink meséskönyvében is helyet kaphatna.
Kapcsolódó linkek:
Hivatalos honlap | Imdb.com adatlap | Adatlap a Wikpedia.org on