HTML

Óriási Rádió

Gatyába rázva

Virslit szereted?

2009.02.19. 10:00 toszi

1987-et írtunk amikor előre megfontolt, pénzszerzési szándékkal nyári diákmunkát vállaltunk V. "Gusztival" és D. Szabival. Bácshús, szárazáru raktár. Só, őrölt pirospaprika és rengeteg szója granulátum. Ezeket mozgattuk reggel hattól délután kettőig T. Imre nyugdíjaskorú láncdohányos óvó szárnyai alatt. Aki pedig jól viselkedett bélyegezhetett ebéd jegyet vagy bebocsátást nyerhetette a virslikészítés szentélyébe.

Jaj, bár ne láttuk volna.

A látvány furcsmód egyáltalán nem egyezett azzal amit Zilahy Ágnes, 1892-ben kiadott Valódi Magyar Szakácskönyvében olvastam:

"Egy kiló marha felsárpecsenyét tegyünk deszkára és fakalapácscsal zuzzuk egészen széjjel. Az összetörés közben a hus közül kiválik minden eres rész; csupán a szép tiszta törthust kell felhasználni és ehhez a hushoz vagdaljunk meg, jó apróra negyed kiló fehér sósszalonnát. Ezt a szalonnát a hussal gyurjuk nagyon jól össze és tegyünk bele egy kávéskanálnyi tört borsot. Két czikk foghagymát zuzzunk széjjel, tegyük fél pohár vizbe, azután ezt a vizet szitán szûrjük átal a szalonnás husba. A hust illõleg (jól) megsózva, gyurjuk össze a vizzel. A használható belek tisztitásával foglalkozó hentestõl vegyünk pár méter hosszu tiszta, (virslinek való) juhbelet. A belet huzzuk fel a kolbász-töltõ bádog-szerszám vékonyabbik csövére és ugy töltsük meg a virslinek való hussal. Miután egy araszos hosszuságu hurt telenyomtunk hussal, a belet csavarjuk meg párszor és igy folytassuk a töltést mindaddig, a mig az utolsó arasznyi bélt is megcsavarván, tele töltöttük. Ha a hust mind feltöltöttük, kössük be a virsli végét czérnával, hogy a leve ki ne fusson. Tegyük a virsliket kéménybe egy félóráig füstre. Mikor a füstrõl leszedtük azonnal meg lehet fõzni. Reszelt tormával kell asztalra adni."

Inkább hasonlított a Wikipédia idevágó cikkejére:


A virsli a vörösárufélék családjába tartozó, pépesítéssel készülő húskészítmény. A húspéphez különféle változatos adalékokat, állományjavítókat adnak. Mivel az alapanyag sokszor nagy mennyiségben tartalmaz rossz minőségű húst vagy nyesedéket, néhány évtizede a fehérje arányát szójakészítményekkel szokták helyreállítani. A pépet birka belébe, vagy műanyagból készült utánzatba töltik, gyakran füstöléssel tartósítják. A pépesítésnek köszönhetően a végtermék egységes szerkezetű és színű.


Na jó, el nem rettentem, imádtam a virslit előtte is és szeretem azóta is, amióta kavargó üstben látta azt a sejtelmes színű, pépes masszát, amiből aztán pillanatok alatt lett fogyasztható "terméket".

A majálisok és szilveszteri bulik elengedhetetlen harapni valójának története egészen 1805-re nyúlik vissza, ekkor készítette el ugyanis először a bécsi virslit vagy másnéven a bécsi-frankfurtit egy Johann Georg Lahner nevezetű hentes (kép fentebb), aminek sikere olyan nagy volt, hogy állítólag még magának II. Ferencnek is a kedvenc ételei közé tartozott. (A történetről bővebben itt) Sőt a feljegyzések szerint Franz Schubert és Johann Strauß is ipar mennyiségű fogyasztónak számított.
Kerestem veszettül, de arra vonatkozólag semmiféle írásos lenyomatot nem találtam, hogy kik a 21. század nagy evői. (OK! Természetesen Bud Spencer és Terence Hill azok, de az ugye mozi...ki tudja, hogy a valóságban nem útálják-e?)

Így marad a jóhiszemű feltételezés, hogy: Az Oasis fiúk minden koncert előtt 2-2 pár frankfurtival melegítenek, Tommy Lee Jones a forgatások szünetében állati pipa lesz, ha nem jut hozzá napi "robbanós" adagjához, arról nem is beszélve, hogy az AC Milan komplett csatársora a félidőben füstlivel regenerálódik.


A képen egy rajongó...

Népszerűségének hála, nincs húsüzem, amely ne próbálkozna meg a gyártásával. Meg ugyan nem számoltam soha, de csak a T-ban egészen biztosan minimum 40 félét tartanak s mára már nem csak a gyártók, de az ízesítések között is válogathatunk bőven: Füstli, Sajtli, Klasszikus...gazdaságos...műbeles, pucolt...robbanós, bécsi, frankfurti...s a sor végtelen, csakúgy mint a virslire alapozott más ételek sora.
Személyes kedvencem -a sima mustáros és a hot-dog mellett (utóbbira külön postot szánunk majd)- a kelt tésztába göngyölt sütőben sült változat. Isteni!



Te szereted?

10 komment

Címkék: toszi silo virsli

A bejegyzés trackback címe:

https://oriasi.blog.hu/api/trackback/id/tr674578528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_73467 2009.02.19. 13:17:51

Én nem szeretem a mustárt, ezért mindig el kell viselnem a rosszalló pillantásokat a hentesnél, amikor majonézzel kérem a virslit :D De Zilahy Ágnes biztosan "marha felsár"-ból csinálta??? Szerintem "marhafelsál"-ból ;) http://href.hu/x/88to

Ismeretlen_53952 2009.02.19. 13:30:31

Értem, értem! Ahogy olvasgatom, Zilahy konzekvensen "felsár"-nak hívja/írja. http://tinyurl.com/zilahy

Ismeretlen_12139 2009.02.19. 16:13:17

kisgyerekkorom óta és sírig tartó(?) virslifüggőségben "szenvedek", volt időszak, amikor mindig azt reggeliztem, volt, amikor minden éjjel ettem, a szilveszterekről meg inkább nem is mesélek. Remélem a régóta csúszó, de egyszer bekövetkező Óriási-bulin végigesszük a siló-kategóriát! ;)

cornell 2009.02.19. 17:02:30

órási bulira én is mennék,és kedvencem a kinder virsli:)

Mari 2009.02.19. 19:59:04

Lesz óriási buli? De jó! :) Virsli nálunk a párom egyik kedvence. Mindig van a hűtőben néhány pár. Csakis univer mustárral...

Ismeretlen_84137 2009.02.20. 05:46:47

Virslihez mindig ketchupot eszek, mustárt csak a főtt/sült kolbászhoz. A leveles tésztába tekert változat nálunk is nagy favorit.

Ismeretlen_29694 2009.02.20. 10:27:04

Robbanós? :D Én csak a Füstlit szeretem amúgy, egyedül a virslik tekintetében vagyok márkahű. A többi puha, borsos, sós, undorittó, fúj.

fox · http://www.blogopedia.freeblog.hu 2009.02.20. 17:22:09

Ha valakinek elvette volna a kedvét a jelenkori gyártási technológia és hozzávalók ismertetése, akkor nem árt tudni, hogy például szilveszterkor mi lesz annak a sok tonna virslinek a sorsa, ami nem talál vevőre : )

zsenya · http://oriasi.freeblog.hu 2009.02.20. 21:35:54

A Bácshús-nál én is gályáztam. Csak én valami lakatosműhelyben. Három hétig wc-papírtartókat gyártottam alumimiumlemezből netuddmeg:). Óriási-buli meg lesz ha lesz elég jelentkező!

frankfurti 2009.03.08. 11:51:55

milyen csodálatos, hogy a német nyelv verziót fűztétek be: "immer ein bier ein würstchen, ein bier ein würstchen.." :))
süti beállítások módosítása