Meg kell, mondjam, nem én vagyok a világ legnagyobb technikai sport rajongója. Sőt. A legjobbakat a Forma 1 zümmögésére tudok aludni, de talán a 2002-es személyes élmény, esetleg a sportág mindmáig minimális európai publicitása az, ami érdekessé tette számomra a NASCAR-t.
Így év elején persze megfogadom, hogy majd jól figyelemmel kísérem az eseményeket, amiből persze gyakran egy hivatalos honlapra való havi egy kattintás, vagy egy laza youtube.com on való szörfölés marad, de akkor is tetszik és kész.
Gondoltam tehát, hogy így néhány nappal a hivatalos daytona-i szezonnyitó után „csinálok egy kis kedvet”, ennek a szerintem (hangsúlyozom SZERINTEM) rendkívül látványos sportnak. Aztán mindenki döntse el maga, hogy tetszik-e vagy sem.
Amit feltétlenül érdemes tudni:
A NASCAR egy szép hosszú rövidítést takar: National Association for Stock Car Auto Racing, amit kb. úgy lehetne fordítani: Széria (vagy gyári) Autók Versenyének Nemzeti Szövetsége, melynek természetesen a csúcskategóriája az amit mindenki csak „NASCAR”-nak nevez.
A versenyben a hagyományos amerikai autómárkák (Chevrolet, Dodge, Ford) mellett a közelmúltban beszivárgott a Toyota is, azonban a technikai paraméterek itt is, csak úgy, mint a más autós sportokban, szigorúan szabályozottak. Ha jól emlékszem (de lehet, hogy nem), pl. csupa V8-as 200LE –ős autó fut a jellemzően ovális pályákon. Ovális vagy úgynevezett „tri-ovál”, melyben az egyik egyenes szakaszt egy újabb „aprócska” kanyarral törik meg. Ilyen pl. a Daytona International Speedway, ahol nekünk is volt szerencsénk végignézni a 2002-es év „Pepsi 400”-as futamát. Léteznek persze a „mi” F1-es pályáinkhoz hasonló aszfaltok is, de nem ez a jellemző s meg kell hogy mondjam az ovális verzió valahogy látványosabb is. Hiszen képzeljünk el egy közel 200.000-es stadiont ahol jóformán minden ülőhelyről belátható a teljes pálya… ellentétben más szériákkal, pl. F1 ahol a versengésnek csak bizonyos szakaszai láthatók. Érdekesség, hogy léteznek igen rövid, úgynevezett „half-mile” (fél mérföldes) pályák is, talán a leghíresebb a bristoli (alább a fotón), ahol a 250-300km/h közeli sebességet figyelembe véve a csúcs köröket 14-15 másodperc alatt teszi meg a 43 autó. Merthogy ennyien kvalifikálhatják magukat egy-egy versenyre, melyből idén 36-ot rendeznek meg. A szabályokkal 2 dolog miatt nem untatnék senkit, egyrészt mert kurva sok van, másrészt, a sokaságból eredően meg magam sem ismerem az összest.
A versenyek mindig az amerikai himnusz eléneklésével kezdõdik, ottjártunkkor ezt Jessica Simpson tette meg, utána pedig a "Gentlemen start your engines!" - szavakkal elindul a felvezetõ kör. A versenyek, melyet a „pace car” (F1-ben ez a safty car) vezet fel, repülõ rajttal indulnak. Mondhatom annak azért döge van amikor ennyi autó 300-al elhúz melletted. A box is eltér az európaitól, itt úgynevezett „pitlane”-ek vannak, amolyan hosszú utca, ami mellett ugranak ki-be a szerelõk. Aztán ha valamilyen baleset történik, vagy egy autó olajat fröcsköl a pályára, mindjárt sárga zászlós jelzéssel leállítják a futamot és már érkezik is a pace car. Ilyenkor a mezőny java aztán a pitbe száguld, ahol ellentétben a formula 1-el lehet előzni, így aztán itt is folyik a harc a helyezésekért. Elõfordul, hogy egy versenyzõ 6-7 hellyel is elõbbre tud kerülni, ha a csapat jól muzsikál.
Dale Jr. akár egy "rock sztár"
Maga a verseny, hála a nagy felhajtásnak egy igazi színes kavalkád. Csakúgy, mint minden másnak, jó amerikai szokás szerint, ennek is iszonyatos fenék van kerítve, mert ugye amellett, hogy a Nascar sport, iszonyatos üzlet is. Csak apró szelete a biznisznek a versenyeket övező vásári forgatag. Kb. úgy kell elképzelni, mintha a Népstadionban autóversenyt rendeznének és a stadion körül leparkolna kb. 50-60 csőrös kamion és azokból kisebb-nagyobb emléktárgyakat, mezeket, pólókat, cipőket… árulnának természetesen a kedvenc pilótád logójával, arcképével… színeivel felvértezve.
Indul a 2008-as szezon (Sprint Cup 2008 Budweiser Shootout Daytona )
Szerintem egyszer érdemes belenézni. Adja a Fox Sports/FX az NBC Sports/TNT…hátha van valakinek, illetve ami tuti: a UPC hálózatán fogható AB Moteurs csatornán minden héten LIVE. Az ismertebb torrent site-okról nem is beszélve. Ha pedig minden kötél szakad ott a Youtube.com, ahol príma összefoglalók vannak hétről hétre.
Nézzetek bele. Ne csak a "garambol" miatt :)