HTML

Óriási Rádió

Gatyába rázva

Nem vénnek való vidék

2008.03.12. 16:30 rolo tomasi

Bizonyára már sokan láttuk ezt a filmet és abban is biztos vagyok, hogy sokan vagyunk  akik többször is nekifutottak, hogy megkíséreljük teljesen dekódolni a Coen tesók immáron oszkárokkal bearanyozott remekművét.

Mindig könnyes szemekkel gondolok szépemlékű filmklubunk dicső korszakára, amikor baráti körünk rotációban járt keddenként egymáshoz filmet nézni. Mindig a házigazda választott és elfogultság nélkül állíthatom pazar matinékat rendeztünk.

Egyik alkalommal a Ethan és Joel Coen Véresen egyszerűje (1984!) került terítékre és én magam részéről ledobtam a láncot annyira tetszett. Az akkor éppen gyengébb korszakukat élő alkotók (Kegyetlen bánásmód, Betörő az albérlőm) legelső filmje egy éjfekete, csavaros történetet tár elénk egy vérgőzös szerelmi háromszögről valahol a mexikói határvidéken. Meglepően durva és lenyűgözően sajátos debütálás volt már korán felismerhető szebbnél-szebb Coen ujjlenyomatokkal. Hogy jön ez ide?


Az alapvetően komikus filmekre specializálódó rendező páros később is merészen vándorolt a zsánerek között (A halál keresztútján, Az ember aki ott sem volt) de mégis számomra a Nem vénnek való vidék univerzuma a Véresen egyszerű-höz húz leginkább,bár itt kétségtelenül fajsúlyosabb alkotásról van szó.

Olyannyira súlyos alkotásról, hogy aki nem vigyáz az könnyen elcsaphatja vele a gyomrát, mint történt az egyik kedves ismerősömmel aki megtekintés után félóráig szarozta a filmet és mivel a srác igazi ellenpólusom mozis téren, éreztem: Ez csak nagy mozi lehet! Biztos ismeritek a típust.

A Nem vénnek való vidék azonban tényleg az a film ami képes teljesen megosztani közönségét, történetvezetése és ritmikája könnyen kibillentheti az ajánló alapján joggal véres roadmovie-ra ácsingózó mozinézőt.

TESÓK (Joel&Ethan Coen)
Az országúti thriller jelmezébe bújtatott történet szerint Llewelyn Moss (Josh Brolin),a puskával és pick-up-pal császkáló 24 karátos texasi figura egy vérengzésbe torkolló drogbiznisz helyszínére téved és a hullahegyek és egy vízért könyörgő haslövéses mexikói átkutatása után 2 millió dollár bonusszal tér haza. Llewelyn azonban a lelke mélyén jó arc, így vízzel felpakolva visszatér a helyszínre (!), ahol a pénz jogos tulajdonosai a nyomába erednek. Kezdetét veszi az embervadászat és a szimpatikus fiatalembernek (találta a pénzt, az nem lopás) egy egész sereg alattomos gecit kell kicseleznie az üdvösséghez. Legelszántabb üldözője Anton Chigurh (Javier Bardem), a sátáni aurájú pokolbéli szerzet, aki sűrített levegős palackjával begyilkolja magát a filmtörténelembe. A jó csapatban feltűnik azért Bell sheriff (Tommy Lee Jones), ám a sokat látott veterán ebben az elvetemült hajszában emberileg csak arra képes, hogy egy humánusabb ám letűnt generáció összes keserűségével rácsodálkozzon a bedurvuló eseményekre.
"Debilfrizura"
Akárcsak mi nézők, hiszen amikor feltűnik Javier Bardem debilfrizurás, halvérű gyilkosa a hőmérséklet fagypont alá esik és mindenkiben megáll a kaki. A démonszerű gyilkológép saját világának szabályai szerint él ahol jobb esetben feldobott érme dönt életről-halálról.
Llewelyn és Chigurh fogocskája során csak úgy dőlnek a klasszikusok közé kívánkozó jelenetek, a film tobzódik a bravúros párbeszédekben és a vásznat szétfeszítő baljósan lassú kameramozgásokban. A rafkós menekülő ember és az embertelen gonosz játszmája aztán finoman átcsúszik egy másik dimenzióba, a függöny szépen széthúzódik és a mozi felfedi igazi mélységeit kisiskolássá lefokozva minden tátott szájú nézőjét. Olyan spirituális csavar ez amit elsőre nehéz is feldolgozni, nem logikai természetű, nem is katarzist kiváltó leleplezésről szól inkább arról, hogy az alkotók vastaggal kihúzzák nekünk a lényeget és váratlanul feltárul a film szimbólum rendszere.
Oldschool

A halálszagú fejvadász Chigurh és az oldschool erkölcsű Bell seriff elfoglalja helyét a morális mérleghinta két kakasülőjén és a korunk emberéből kiábrándult, nihilista szerző fájdalmas üzenetei szállingózni kezdenek felénk. A kérlelhetetlen sorsszerűség, a minden szépet és jót nélkülöző földi lét víziója talán egy filmben nem volt ilyen húsbavágóan tisztán és brutálisan ábrázolva.

Oda a "debilfrizura"

Coen-ék pályájának csúcsműve rétegesen felvértezett alkotás melynek képei véglegesen beivódnak az agykéregbe és időről időre muszáj újranézni őket.

Jones és Brolin életük legnagyobb alakítását nyújtják, minden rezdülésük vastapsot érdemel, de Javier Bardem zseniális teljesítményére még akkor is emlékezni fogunk, amikor unokáink siserehada köröz majd a lábunk körül.

Trailer

 

Kapcsolódó linkek:

No Country for Old Man @ Port.hu

No Country for Old Man @ Imdb.com

No Country For Old Men - The Official DVD and Blu-ray Hi-Def Website

10 komment

Címkék: kritika film mozi rolo

A bejegyzés trackback címe:

https://oriasi.blog.hu/api/trackback/id/tr514578353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_46562 2008.03.12. 20:37:00

Tökéletes film, imádom, pazar darab. Már csak a könyvet kéne elolvasni. Amúgy a poszter utáni első képen Joel és Ethan a sorrend, nem pedig Ethan és Joel. Persze ha a betírend miatt írtad úgy az más, és akkor én most nem is mondtam semmit:) Egyébként jó írás.

Ismeretlen_83590 2008.03.12. 20:50:52

Javítva,köszi!

Mari 2008.03.13. 14:53:01

A végleges beivódásban és újranézésban nagyok Coenék. A Fargot pl. évente többször is meg kell néznünk, egyszercsak jön az érzés és már ülünk is a TV előtt.Már a zenéjétől is kiráz a hideg. Ha ez is ilyen lesz,akkor nagyon jó! Persze látni nem láttuk még, mer'a mozi itt ismeretlen fogalom,utazni meg még egy ideig nem fogunk.De amint lehet,megnézzük!

.Lethe. 2008.03.13. 20:12:13

szerintem nagyon rosszra sikeredett ez a film... elképesztően vontatott.

Ismeretlen_72212 2008.03.17. 11:04:45

megnéztük, állat volt:D

Ismeretlen_39790 2008.03.17. 16:17:21

csak engem emlékeztet a Melquiades Estrada három temetésére? [és nem tommy lee jonesra, vagy a helyszínekre (pl.: odessa) gondolok.]

rolo tomasi 2008.03.19. 12:54:41

a morális "generation gap" texasi bőrbe bújtatva mindenképp közös téma

Koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2008.03.21. 12:24:42

Szerintem túlértékelt darab, bár ezzel a véleményemmel kisebbségbe vagyok. Hiányzott a zene, Tommy Lee Jones már sokadjára hozza ezt a figurát, életem egyik legrosszabb befejezése volt, stb.

jerry lundegaard 2008.03.24. 14:50:28

minden idők legnagyobb filmje

Ismeretlen_68136 2008.03.26. 14:27:28

mély egyetértés egyébként bármilyen zene csak rontott volna az élményen. ez így, minden sallangtól mentesen tökéletes
süti beállítások módosítása